Киевский государственный театр Ордена Николая Чудотворца
«Романс»
(музыкально-драматический цыганский театр)
Единственный в своём роде на Украине государственный музыкально-драматический цыганский театр, работающий в жанрах классического романса, национального фольклора и музыкальной драматургии был создан в 1993г.
В 2003г. решением Киевской городской государственной администрации театру «Романс» присвоен титул государственного учреждения культуры.
В основу циклу романсів Богатирьова на вірші Богдановича покладені п\’ять віршів з різним вмістом — від радісного гімну молодості і життя «Маладия гади» до скорботного, похмурого вірші «Над магiлай». У циклі використано вірш «3 пісень білоруського мужика», яскраво розкриває нерозв\’язний конфлікт між багатими і бідними, і чудове патріотичний твір «На чужине». При всій різноманітності тематики віршів у циклі намічається одна трагедійна лінія — від світла і радості до скорботи. У зв\’язку з цим найбільший контраст спостерігається між першим і останнім романсом. На всьому протязі циклу цей контраст поступово наростає. Така угруповання текстів викликає асоціації з основними етапами життя людини. Навіть короткий огляд деяких циклів А. В. Богатирьова дає уявлення про різноманітність тем і жанрів, що привертають увагу композитора. Тут любовна і громадянська лірика, філософські та соціальні теми. У більшості творів яскраво розкривається світ людини — гуманіста, патріота, борця, втілюються риси, властиві нашому сучасникові.
Романси — це камерно-вокальні твори, що створюються композиторами на літературний текст для виконання голосом у супроводі інструмента, частіше фортепіано, але можливі варіанти супроводу — гітари, арфи, камерно-інструментальних ансамблів. Ці проіеведенія часто короткі за обсягом, голос їх негромок і звернений найчастіше до невеликої аудиторії слухачів.
Батьківщиною романсу є Іспанія. Саме там у XIII-XIV століттях у творчості мандрівних поетів-співаків утвердився новий пісенний жанр, що з\’єднав у собі прийоми речитативу, співучого, мелодичного начала і мімічного танцю. Пісні співаків-трубадурів виконувалися рідною романському мовою. Звідси і пішла назва «романси», що визначало не тільки особливий жанр віршованого тексту, виконавські традиції, але і характерний тип мелодії у супроводі музичного інструмента.
У XV столітті, з розвитком ліричної, особливо придворної поезії, в Іспанії стали здійснюватися видання романсові збірок — так званих романсеро. Зближуючись з народним мистецтвом, романс збагачувався новими рисами, ставав популярним демократичним жанром, зберігаючи, на відміну від іспанської народної пісні, свої специфічні риси. Якщо пісня могла бути виконана як солістом, так і хором і в супроводі музичних інструментів і без них, то романс виконувався одним (рідше двома) солістом і обов\’язково з інструментальним супроводом: у прідіворних колах це була віуелу, в демократичних — частіше іспанська гітара.
До країн Західної Європи романс проник спочатку як жанр літературний, поетичний, але поступово впровадився і як жанр музичний, утворивши у вокальній музиці різних країн самостійний напрям.
Сайт
Телефон:
38 (044) 241-8797, 455-3737
Адрес:
пр-т Победы, 38
E-mail:
[email protected]